ROZHOVOR
Jay Beck: "Milujete hudbu? Milujte svĹŻj sluch!"
UrÄŤitÄ› znáte ten pocit, kdy pĹ™ijdete z párty nebo koncertu do tichĂ© mĂstnosti a najednou si uvÄ›domĂte, Ĺľe s vašima ušima nenĂ nÄ›co v pořádku. PĂská vám v nich, špatnÄ› slyšĂte a cĂtĂte se unavenĂ. KaĹľdĂ˝ to tak máme a bereme to jako samozĹ™ejmou daĹ, kterou si kaĹľdĂ˝ mejdan od nás vezme. BohuĹľel jen malá část lidĂ vĂ, Ĺľe tato daĹ nekonÄŤĂ jen tÄ›mi pár hodinami zhoršenĂ©ho sluchu, ale Ĺľe s kaĹľdou párty se nám zniÄŤĂ nezanedbatelná část sluchovĂ˝ch receptorĹŻ, kterĂ© se nám uĹľ nikdy v plnĂ© mĂĹ™e neobnovĂ! A proÄŤ to všechno? Zkusme si odpovÄ›dÄ›t, kdo z nás by vydrĹľel bez vnĂmánĂ svÄ›ta pomocĂ sluchu? Kdo z nás by si dokázal pĹ™edstavit svÄ›t bez hudby? Jestli s touto pĹ™edstavou máte problĂ©m jako já, tento ÄŤlánek je směřovanĂ˝ právÄ› pro vás!
Tak asi dva mÄ›sĂce zpátky uprostĹ™ed vystoupenĂ na jednĂ© akci mÄ› pĹ™epadl docela sĹľĂravĂ˝ pocit... Došlo mi, Ĺľe lidi, co tanÄŤĂ pĹ™ede mnou s ĂşsmÄ›vem na rtech, urÄŤitÄ› nevĂ - nebo si aspoĹ nepĹ™ipouštĂ, Ĺľe zároveĹ platĂ velmi drahou daĹ za tento zážitek. Ĺ˝e kaĹľdou minutou ztrácà část svĂ©ho sluchu, kterou uĹľ nikdy nedostanou zpÄ›t. PopravdÄ›, takto "samozĹ™ejmá vÄ›c" mÄ› najednou tak vykolejila, Ĺľe jsem se po akci necĂtil zrovna ve svĂ© kĹŻĹľi, protoĹľe poslednĂ, co chci, je to, aby moji posluchaÄŤi a celkovÄ› lidi na párty pĹ™icházeli o svĹŻj skvÄ›lĂ˝ sluch. LidĂ© kolem mÄ›, kterĂ˝m jsem se po akci o tom hned zmĂnil, mÄ› uklidĹovali, Ĺľe je to kaĹľdĂ©ho vÄ›c a aĹĄ si s tĂm nedÄ›lám hlavu, Ĺľe je to normálnĂ. Jak ale mĹŻĹľeme brát vÄ›c, která nás niÄŤĂ, za normálnĂ, kdyĹľ se proti nĂ mĹŻĹľeme velice snadno bránit?!
TeÄŹ uĹľ asi vĂte, jakĂ˝ dĹŻvod mÄ› dovedl k tomu, aby vznikl ÄŤlánek, kterĂ˝ právÄ› ÄŤtete. A proÄŤ se snaĹľĂm, aby v ÄŚeskĂ© republice lidi v tomto smÄ›ru prozĹ™eli a pochopili, Ĺľe sluch si mĹŻĹľeme velice účinnÄ› chránit, aniĹľ by to nÄ›jak zásadnÄ› poznamenalo náš hudebnĂ zážitek a nebo zevnÄ›jšek (ĹľlutĂ© pÄ›novĂ© špunty za 2 KÄŤ, trÄŤĂcĂ z ušĂ, jsou uĹľ dalekou minulostĂ). KdyĹľ jsem se byl na prázdniny rozehřát ve VelkĂ© Británii, byl jsem aĹľ pĹ™ekvapen, jak je trend nošenĂ chrániÄŤĹŻ sluchu na párty zabÄ›hnutĂ˝. ObÄŤas mi to pĹ™ipadalo aĹľ jako mĂłdnĂ záleĹľitost a musĂm Ĺ™Ăci, Ĺľe jestli tohle berou lidi jako mĂłdu, pak mĂłdu v tomto smÄ›ru plnÄ› podporuji. Jak je tedy moĹľnĂ©, Ĺľe u nás se toto tĂ©ma v tak obrovskĂ©m rozsahu zanedbává? UrÄŤitÄ› by se o tom, kde je chyba, daly napsat stránky a stránky... MnÄ› ale pĹ™ipadá, Ĺľe by bylo ĂşplnÄ› zbyteÄŤnĂ© psát sem nÄ›jakĂ© teorie a tak jsem vyšel do terĂ©nu a s dÄ›tskou zvĂdavostĂ jsem vyzpovĂdal vás clubbery, partypeople, DJe, producenty, kapely i mamku, která je denodennÄ› v hluÄŤnĂ©m vysokofrekvenÄŤnĂm prostĹ™edĂ.  (nebojte se, je to zubaĹ™ka, pozn. aut.) A co jsem se dozvÄ›dÄ›l?
Dostal jsem velmi silnĂ˝ feedback, ve kterĂ©m jsem zjistil, Ĺľe nÄ›kdo vidĂ jedinou uĹľitnou hodnotu špuntĹŻ v tom, aby mÄ›l klid na uÄŤenĂ, nebo aby mu do ušà nenatekla voda. ClubbeĹ™i se naprosto jednomyslnÄ› shodli, Ĺľe špunty pouĹľĂvajĂ na párty, kdyĹľ uĹľ jsou unavenĂ a musĂ na nÄ›koho ÄŤekat, aby v poklidu vyrelaxovali nÄ›kde v ĂşstranĂ parketu. Fakt, Ĺľe se nikdo nezmĂnil o tom, Ĺľe špunty jsou dobrĂ© takĂ© k ochranÄ› sluchu pĹ™ed hlukem na párty a koncertech, mÄ› dostal do kolen. Nabral jsem tedy dalšà vĂtr do plachet, hecnul se a jen tak jsem zkusil kontaktovat firmy, kterĂ© se ochranou sluchu zabĂ˝vajĂ. Oslovil jsem je se zvÄ›davostĂ, jestli jim ještÄ› jde o dobro lidĂ. VĂ˝sledek mÄ› velmi pĹ™ekvapil!
Ozvala se mi firma Auris Audio, která se kromÄ› jinĂ©ho vÄ›nuje právÄ› osvÄ›tÄ› o riziku hluku a ochranÄ› sluchu na hudebnĂch akcĂch - vloni objeli se svĂ˝m stánkem nÄ›kolik hudebnĂch festivalĹŻ. Dostal jsem od Auris Audio návrh, Ĺľe mi rádi poskytnou 15 párĹŻ modernĂch a velice kvalitnĂch chrániÄŤĹŻ sluchu Alpine PartyPlug jako dárek pro vás do soutěžĂ, z nichĹľ prvnĂ byla vyhlášena v mĂ© rádiovĂ© show Beckstyle Session a dalšà bude následovat po zveĹ™ejnÄ›nĂ tohoto ÄŤlánku.
Po pár facebookovĂ˝ch statusech zaÄŤalo jĂt do tuhĂ©ho. Lidi tohle tĂ©ma opravdu zaujalo a vznášeli rĹŻznĂ© dotazy. ChtÄ›l jsem mĂt jistotu, Ĺľe nebudu psát nÄ›jakĂ© bludy a poskytnu vám informace, kterĂ© vám pĹ™inejmenšĂm dopomohou k tomu, abyste vÄ›dÄ›li, jak "zdravÄ›" poslouchat hudbu a jak se na párty chránit proti hluku tĂm správnĂ˝m zpĹŻsobem. Spojil jsem se tedy se specializovanĂ˝m lĂ©kaĹ™em MUDr. Jakubem Dršatou, Ph.D. z Kliniky otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku FakultnĂ nemocnice Hradec KrálovĂ©, Univerzity Karlovy v Praze a LĂ©kaĹ™skĂ© fakulty v Hradci KrálovĂ©, kterĂ˝ odpovÄ›dÄ›l pĹ™Ămo na dotazy z terĂ©nu od vás - clubberĹŻ, DJĹŻ a muzikantĹŻ. TĂmto chci panu doktorovi za jeho ochotu velice podÄ›kovat a nynĂ tedy jiĹľ slĂbenĂ˝ rozhovor na tĂ©ma:
"OCHRANA SLUCHU NA PĂRTY A KONCERTECH"
Sluch je nejdĹŻleĹľitÄ›jšà smyslovĂ˝ systĂ©m pro komunikaci. Orgánem sluchu je ucho, kterĂ© se rozdÄ›luje na vnÄ›jšĂ, stĹ™ednĂ a vnitĹ™nĂ. FunkcĂ vnÄ›jšĂho a zejmĂ©na stĹ™ednĂho ucha je zesĂlenĂ zvukĹŻ a jejich nasmÄ›rovánĂ na vnitĹ™nĂ ucho. MĂsto, kde se promÄ›Ĺuje zvuk na nervovĂ© vzruchy, je Cortiho orgán v hlemýždi vnitĹ™nĂho ucha. V nÄ›m se nacházejĂ vláskovĂ© buĹky, kterĂ© pĹ™emÄ›ĹujĂ zvuk (akustickĂ˝ tlak) na nervovĂ© vzruchy. Ty se šĂřà dále sluchovĂ˝m nervem do sluchovĂ˝ch center. VÄ›domĂ© slyšenĂ a porozumÄ›nĂ zvukĹŻm se odehrává ve sluchovĂ© kĹŻĹ™e mozku. Hluk je jednĂm z velmi vĂ˝znamnĂ˝ch pĹ™ĂÄŤin nitroušnĂ nedoslĂ˝chavosti. Poškozuje pĹ™edevšĂm vláskovĂ© buĹky vnitĹ™nĂho ucha. Takto vzniklá nitroušnĂ nedoslĂ˝chavost nepĹ™edstavuje pouze slabĂ© slyšenĂ, ale je spojena s dalšĂmi problĂ©my (napĹ™. šelest ušnĂ, porucha porozumÄ›nĂ, pĹ™ecitlivÄ›lost na hluk).
Dejme tomu, Ĺľe jsem návštÄ›vnĂk na halovĂ© nebo klubovĂ© párty, kde je hluk napĹ™. 110 dB... Jak by návštÄ›vnĂk mÄ›l postupovat, aby dodrĹľel správnou strategii ochrany sluchu s tĂm, Ĺľe by chtÄ›l tĹ™eba na jednu hodinu bĂ˝t bez chrániÄŤĹŻ, protoĹľe si chce poslechnout nÄ›jakĂ©ho interpreta nezkreslenÄ›. Je to moĹľnĂ©? Je bezpeÄŤnĂ© si chrániÄŤe sluchu napĹ™. kaĹľdou hodinu vyndat na 10 minut?
Z medicĂnskĂ©ho hlediska nenĂ stanoveno nÄ›jakĂ© vodĂtko, jak pĹ™esnÄ› postupovat v hluÄŤnĂ©m prostĹ™edĂ. V obecnĂ© rovinÄ› platĂ, Ĺľe vystavenĂ hluku vyššĂmu 80 dB po dobu vĂce neĹľ 1 hodinu se pokládá za nebezpeÄŤnĂ© (na tĂ©to hladinÄ› se mimo jinĂ© za běžnĂ˝ch okolnostĂ aktivuje tĹ™mĂnkovĂ˝ reflex na ochranu vnitĹ™nĂho ucha). Hluk 110 dB je pro sluch jednoznaÄŤnÄ› škodlivĂ˝ i v krátkĂ© expozici, ale individuálnĂ citlivost na poškozenĂ sluchu hlukem je velmi variabilnĂ. PrevencĂ poškozenĂ sluchu je pĹ™edevšĂm vyhnutĂ se hluku, nebo pouĹľitĂ odpovĂdajĂcĂch chrániÄŤĹŻ. Z pracovnÄ›-právnĂho hlediska je nutnĂ© pouĹľĂvat chrániÄŤe, pokud hluk pĹ™ekraÄŤuje 80 dB. PĹ™i hluku nad 100 dB by mÄ›l pracovnĂk v hluÄŤnĂ©m provozu pouĹľĂvat protihlukovou pĹ™ilbu (v takovĂ©m hluku totiĹľ docházĂ k poškozenĂ sluchu i kostnĂm vedenĂm). Pro volnoÄŤasovĂ© aktivity samozĹ™ejmÄ› žádnĂ© normy neexistujĂ, z hlediska ochrany sluchu však je tĹ™eba uvaĹľovat stejnĂ˝m zpĹŻsobem jako pĹ™i pracovnĂm hluku.
NevadĂ nÄ›jak dlouhodobĂ© nošenĂ chrániÄŤĹŻ sluchu v prostoru, kde je chrániÄŤ umĂstÄ›n? MluvĂme napĹ™Ăklad o tomto typu. V praxi: muzikant, kterĂ˝ bude hrát 5x v tĂ˝dnu a kaĹľdĂ˝ veÄŤer a bude mĂt po celou dobu koncertu v ušĂch tyto chrániÄŤe. NepoškodĂ to jeho zvukovody?
NošenĂ chrániÄŤĹŻ vyplĹujĂcĂch zvukovod po nÄ›kolik hodin by nemÄ›lo zvukovod poškodit, pokud je chrániÄŤ vyroben z biologicky neškodnĂ©ho materiálu. UĹľivatelĂ© sluchadel nosĂ ušnĂ tvarovky modelovanĂ© na jejich zvukovod celĂ˝ den a pĹ™ĂpadnĂ© riziko z poškozenĂ zvukovodu (zánÄ›tem, poranÄ›nĂm) nesniĹľuje prospÄ›ch z tÄ›chto pomĹŻcek.
Dejme tomu, Ĺľe jsem na hudebnĂ akci. Je nebezpeÄŤnĂ˝ "šok" pro ucho, kdyĹľ si vyndám po delšà dobÄ› chrániÄŤe sluchu a uslyšĂm hlasitou muziku? Nebo je Ăştlum natolik šetrnĂ˝, Ĺľe vyndánĂ chrániÄŤĹŻ na párty pĹ™i hlasitosti cca 110 dB ucho nepoškodĂ?
NáhlĂ˝ (explosivnĂ) zvuk je pro ucho škodlivÄ›jšà neĹľ zvuk dlouhodobĂ˝. SejmutĂ chrániÄŤĹŻ sluchu by mÄ›lo bĂ˝t proto z tohoto pohledu opatrnĂ©. Hlasitost 110 dB je kaĹľdopádnÄ› extrĂ©mnĂ a vystavenĂ takovĂ©mu hluku je nebezpeÄŤnĂ© i na minimálnĂ dobu.
ĹĂká se, Ĺľe pĹ™i pĹ™ĂlišnĂ©m utlumenĂ sluchu je moĹľnĂ© ztrácet rovnováhu a orientaci v prostoru. HrozĂ to i pĹ™i pouĹľitĂ "špuntĹŻ do ušĂ"? ExistujĂ osoby, kterĂ© jsou na toto citlivÄ›jšà a mohly by mĂt s chrániÄŤi sluchu problĂ©my s rovnováhou a orientacĂ pĹ™i chĹŻzi, na jevišti nebo pohybu okolo lidĂ?
PĹ™i ztlumenĂ sluchu napĹ™. chrániÄŤi mĹŻĹľe dojĂt ke zhoršenĂ sluchovĂ© prostorovĂ© orientace. To mĹŻĹľe kolidovat s ostatnĂmi smyslovĂ˝mi vstupy pro udrĹľenĂ rovnováhy. UtlumenĂ sluchu ucpánĂm zvukovodu jinak na rovnovážnĂ© ĂşstrojĂ nemá žádnĂ˝ vliv. Za běžnĂ˝ch okolnostĂ nenĂ zdravotnĂ dĹŻvod, aby osoby s chrániÄŤi sluchu mÄ›ly rovnovážnĂ© potĂĹľe pĹ™i chĹŻzi (i na jevišti a pĹ™i pohybu okolo lidĂ).
Pro poslech hudby pĹ™i chĹŻzi po mÄ›stÄ› je lepšà investovat do kvalitnĂch In-Ear sluchátek, která odfiltrujĂ okolnĂ hluk? Berme v Ăşvahu, Ĺľe vĂme, Ĺľe nejlepšà by bylo nemĂt sluchátka vĹŻbec, ale Ĺ™ešĂme situaci, kdy je to pro nÄ›koho ĹľivotnĂ styl a tudĂĹľ nezbytnost. MyslĂte, Ĺľe jsou In-Ear sluchátka pro tento účel dobrá volba? A jak dlouho byste doporuÄŤil poslouchat dennÄ› nebo "v kuse" muziku pĹ™i chĹŻzi nebo jinĂ˝ch ÄŤinnostech? A pĹ™i jakĂ© hlasitosti?
Sluchátka utÄ›sĹujĂcĂ zvukovod jsou z hlediska škodlivĂ©ho vlivu na sluch lepšà neĹľ sluchátka volnÄ› umĂstÄ›ná v ušnĂm vchodu (netÄ›snĂcĂ). U tÄ›chto netÄ›snĂcĂch sluchátek totiĹľ musĂ posluchaÄŤ nastavit hlasitost tak, aby pĹ™ehlušil okolnĂ rušivĂ© zvuky z okolĂ. U sluchátek utÄ›sĹujĂcĂch zvukovod toto pĹ™ehlušenĂ nenĂ potĹ™ebnĂ©. Sluchátka jsou obecnÄ› záludná tĂm, Ĺľe si do nich mĹŻĹľeme pustit hudbu hlasitÄ›ji, neĹľ bychom si dovolili pustit z reproduktorĹŻ (nejsme upozornÄ›ni okolĂm). PoškozujĂcĂ je tedy hluk, nikoliv vlastnĂ sluchátka - ta za nic nemohou.
Na rĹŻznĂ˝ch internetovĂ˝ch fĂłrech se diskutuje o tom, Ĺľe In-Ear sluchátka škodĂ sluchu vĂce neĹľ klasická (náhlavnĂ) sluchátka tĂm, Ĺľe In-Ear "špunty" jsou blĂĹľe ušnĂmu bubĂnku a tĂm, Ĺľe z utÄ›snÄ›nĂ©ho zvukovodu nemĹŻĹľe "unikat akustická energie"? Jsou tyto obavy odĹŻvodnÄ›nĂ©?
Zvukovodová (In-Ear) sluchátka neškodĂ, ale jejich ochrannĂ˝ efekt je menšĂ, tzn. Ĺľe pĹ™ed extrĂ©mnĂm hlukem pĹ™esahujĂcĂm 100 dB nechránĂ, stejnÄ› tak nechránĂ pĹ™ed pĹ™enosem hluku kostnĂm vedenĂm. KvalitnĂ náhlavnĂ chrániÄŤe chránĂ pĹ™ed kostnĂm vedenĂm vĂce. (Vokřál J., Novák I.: VĂ˝sledky měřenĂ individuálnÄ› zhotovenĂ˝ch protihlukovĂ˝ch zátkovĂ˝ch chrániÄŤĹŻ sluchu. Otorinolaryngol. 43, 1994, ÄŤ. 4, s. 234 – 236., pozn. aut.)
Proč jsem po párty citlivý na zvuk?
Pokud je součástĂ párty poslech pĹ™Ăliš hlasitĂ© hudby, vzniká nebezpeÄŤĂ poškozenĂ sluchu hlukem. PoškozenĂ typicky zaÄŤĂná jako sluchová Ăşnava, tj. pĹ™ecitlivÄ›lost na zvuk, spolu s doÄŤasnĂ˝m zhoršenĂm sluchu. Pokud vystavenĂ hluku trvá, je velkĂ© riziko trvalĂ©ho, nevratnĂ©ho poškozenĂ.
Co by mÄ›l ÄŤlovÄ›k dÄ›lat v pĹ™ĂpadÄ›, Ĺľe ho po poslechu hlasitĂ© hudby bolĂ hlava nebo ztratĂ na chvĂli sluch? VĂm, Ĺľe uĹľ je to extrĂ©mnĂ situace, ale potĹ™ebuji lidem nastĂnit, kam aĹľ to mĹŻĹľe dojĂt, kdyĹľ na nÄ› bude dlouhodobÄ› pĹŻsobit silnĂ˝ hluk a jak se chránit nebo jednat v pĹ™ĂpadÄ›, kdy uĹľ k akustickĂ©mu šoku dojde.
Situace, kdy po poslechu hlasitĂ© hudby posluchaÄŤ ztratĂ (doÄŤasnÄ› ÄŤi trvale) sluch, nenĂ aĹľ tak vzácná. BohuĹľel se s nĂ setkáváme v našà praxi i vĂcekrát roÄŤnÄ›. Pokud ÄŤlovÄ›ka postihne taková pĹ™Ăhoda, je potĹ™eba okamĹľitÄ› opustit hluÄŤnĂ© mĂsto, zĹŻstat v klidnĂ©m (nestresovĂ©m) a pĹ™edevšĂm zcela tichĂ©m prostĹ™edĂ, a v nejbližšà ordinaÄŤnĂ hodiny navštĂvit ušnĂho lĂ©kaĹ™e (otorinolaryngologa). Ăškolem odbornĂka je zkontrolovat uši a sluch, a zjistĂ-li se nitroušnĂ (percepÄŤnĂ) nedoslĂ˝chavost, je tĹ™eba pokusit se ihned o záchranu sluchu lĂ©ÄŤebnĂ˝mi prostĹ™edky. Pokud se však nitroušnĂ porucha sluchu neupravĂ do tĂ˝dne, jsou dalšà nadÄ›je jiĹľ vÄ›tšinou jen spekulativnĂ a nedoslĂ˝chavost zĹŻstává trvalá a dále jiĹľ neovlivnitelná. V takovĂ©m pĹ™ĂpadÄ› lze nabĂdnout pro zlepšenĂ komunikace sluchadlo a jinĂ© sluchovĂ© pomĹŻcky.
OdpovÄ›di na dotazy clubberĹŻ, DJĹŻ a muzikantĹŻ laskavÄ› poskytl MUDr. Jakub Dršata, kterĂ˝ je lĂ©kaĹ™em na Klinice otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku FakultnĂ nemocnice Hradec KrálovĂ© (od r. 1996) a odbornĂ˝m asistentem LĂ©kaĹ™skĂ© fakulty v Hradci KrálovĂ©. Atestace absolvoval v ORL a specializaci ve foniatrii a audiologii (poruchy hlasu, Ĺ™eÄŤi, sluchu a rovnováhy). PublikaÄŤnĂ ÄŤinnost zahrnuje monografii Foniatrie-Hlas (vyd. Tobiáš, 2011, ISBN 978-80-7311-116-8), 24 publikacĂ, pĹ™es 80 pĹ™ednášek, Ĺ™ešitel grantovĂ˝ch projektĹŻ, pĹ™ĂspÄ›vky do Wikipedie a na internetu, je popularizátorem ORL oboru v ÄŚeskĂ©m rozhlasu Hradec KrálovĂ©.
O 10 párů chráničů sluchu Alpine Party Plug od firmy Auris Audio můžete aktuálně soutěžit zde.
Ptal se Jay Beck v lednu 2012.
foto: archiv