ROZHOVOR
Brooklyn: "DÄ›lám teÄŹ vĂc produkce neĹľ kdy jindy"
Lukáš Turza aneb Brooklyn ÄŤi Juanita Juarez se ve vodách drum and bassu pohybuje řádku let a má za sebou Ĺ™adu ĂşspÄ›chu. Mimo toho spolupracuje s producentem Ridem na drum and bass podcastech Záblesk. Tentokrát jsme ho vyzpovĂdali k festivalu Rock for People. ÄŚtÄ›te rozhovor pod nadpisem!
Â
Ahoj Lukáši, podařilo se ti najet na ten správný prázdninový režim nebo jsi pořád pracovně zaneprázdněný?
Ahoj, prázdninovĂ˝ mode uĹľ pár let absentuje, ale v pĹŻlce ÄŤervence snad odletĂm na pár dnĂ pryÄŤ, kde se vyskytnu vÄ›tšinu dne bez internetĹŻ. DobrodruĹľstvĂ!
ZaÄŤalo lĂ©to, se kterĂ˝m je klasicky spojeno hodnÄ› fesťákĹŻ … Máš nÄ›jakĂ˝ ambice jako host vyjet dál za hranice ÄŚeskĂ© republiky? Nechystáš se tĹ™eba na letošnĂ MELT? Ty jsi tam tušĂm byl, jak se ti tam lĂbilo?
Máš pravdu, na MELTu jsem byl, po dlouhĂ˝ dobÄ› jsem se vyskytl na festivalu jako prostĂ˝ návštÄ›vnĂk z podhradĂ, se všĂm, co k tomu patĹ™Ă: hledánĂ stanu mezi 20 tisĂci dalšĂch, pronášenĂ alkoholovĂ© vzpruhy pro kolektiv ve spodnĂm prádle skrz turniket nebo noÄŤnĂ vichĹ™ice a poletujĂcĂ stanovĂ˝ park. HudebnÄ› je to hodnÄ› kvalitnĂ festival relativnÄ› blĂzko ÄŚR (NÄ›mecko, smÄ›r BerlĂn), tak bych ho všem rád doporuÄŤil. Letos se ale krom mĂst, kde sám hraju, nikam nechystám.
Letos se pĹ™edstavĂš na Rock For People, jak se na to chystáš? OdskoÄŤĂš se podĂvat i k jinĂ© stagi, kdo tÄ› láká z hlavnĂch hvÄ›zd nejvĂc?
FestivalovĂ˝ crowd na velkĂ˝ch podnicĂch je speciálnĂ tĂm, Ĺľe se vÄ›tšinou dostaneš pĹ™ed balĂk lidi, co pĹ™išli za kapelou, nejsou to typickĂ˝ d&b heads, a je těžkĂ˝ odhadnout, jakĂ˝ povÄ›domĂ majĂ o tom, co je ÄŤeká. Jinak z pondÄ›lnĂho line-upu, kdy hraju, je urÄŤitÄ› zajĂmavej Kele z Bloc Party nebo Pavel Bobek! KdyĹľ se dĂvám na celĂ˝ festival, zašel bych tĹ™eba na Quemists, The Wombats, Digitalism, Pendulum, Tata Bojs, urÄŤitÄ› The Streets a taky Charlie Straight, kterĂ˝ asi hrajou ÄŤasto, ale já je nikdy nevidÄ›l a jsou to megatalenti.
Jako jedna osoba stojĂš za dvÄ›ma projekty – Brooklyn a Juanita Juarez. Vznikly oba projekty ve stejnou dobu, nebo po ÄŤase tÄ› napadlo si vyzkoušet skládat i nÄ›co jinĂ©ho neĹľ drum and bass?
Brooklyn dlouho potom, ÄŤistÄ› pro drum & bass, nejdĹ™Ăv byla Juanita pro stylovÄ› eklektickĂ˝ vÄ›ci. A teÄŹ uĹľ v tom mám sám trochu zmatek!
Â
Â
Kdyby si tě někdo chtěl jako Brooklyna vygooglit, tak se asi nahledá, vzhledem k tomu, že Brooklyn je město. Máš nějaký ověřený tag, který vede na tvoje stránky?
SkvÄ›lá poznámka! Je zajĂmavĂ© sledovat, jak se v devadesátkách spolĂ©halo na word of mouth a jmĂ©no samotnĂ˝ bylo podruĹľnĂ˝. Potom pĹ™išel internet a hlavnĂ kritĂ©rium je hlasitÄ› a chytĹ™e na sebe ukázat, takĹľe uĹľ jmĂ©no samotnĂ˝ se inĹľenĂ˝ruje podle toho, aby se dobĹ™e hledalo. No a teÄŹ se asi i toho lidi pĹ™ejedli a znova se schovávajĂ, pĹ™ed googlem i fanoušky – hlavu do masky a jmĂ©no do ÄŤasto nevyslovitelnĂ˝ klikihák-formy. K tvojĂ otázce: „brooklyn dnb“ funguje z českĂ©ho i US googlu spolehlivÄ›!
A naopak Juanita Juarez ve mně evokuje tak trochu ženské jméno. Nepletou si to lidi?
ObÄŤas jo, hlavnÄ› lidi z ciziny, co tu hudbu poznali aĹľ postmodernĂm zpĹŻsobem pĹ™es last.fm, youtube.com a spol., kde chybĂ kontext. Ale to mÄ› vĹŻbec nevadĂ.
Pod projektem Brooklyn ti vycházejĂ drum and bassovĂ© desky a jako Juanita Juarez vydáváš spĂš ty alternativnÄ›jšĂ. Co tÄ› v souÄŤasnosti bavĂ vĂc? Já mám za to, Ĺľe spousta drum and bassovĂ˝ch producentu zaÄŤala pĹ™echázet na tak trochu jinĂ˝ žánr …
HodnÄ› z nich chytlo dubstepovĂ˝ho bacila – dává to smysl, producentsky, esteticky i kulturnÄ› je to hodnÄ› podobnĂ˝, dá se Ĺ™Ăct, Ĺľe kaĹľdá niche v d&b má svĹŻj protÄ›jšek v dubstepu – clownstep vs wobble, deepovej d&b vs dubstepovej a tak. Já pořád sleduju d&b scĂ©nu, ale taky indie/alternativnĂ blogosfĂ©ru, kaĹľdej tĂ˝den objevuju novĂ˝ jmĂ©na a pořád je dobrĂ˝ hudby dost nebo i vĂc (zkuste agregátor skladeb z blogĹŻ hypem.com, najdete tam i moje vÄ›ci). I v d&b, kterej mÄ›l nebo má u nÄ›kterejch hipsterĹŻ cejch stĹ™edoškolskĂ˝ho vĂ˝plachu, se pořád objevujou skvÄ›lĂ˝, zajĂmavĂ˝ a modernĂ vÄ›ci, kdo má otevĹ™enĂ˝ uši, ten vĂ.
Na Rock For People prý hodláš hrát i dubstep, začneš dubstepové skladby i vydávat?
Mám udÄ›lanĂ˝ a rozdÄ›lanĂ˝ nÄ›jakĂ˝ zpĂvanĂ˝ dubstepy, a vydávat urÄŤite jo. NenĂ to poskládanĂ˝ podle toho typickĂ˝ho dubstepovĂ˝ho mustru, ale zatĂm si uĹľĂvám obdobĂ, kdy nemáš evangelium danĂ˝ho stylu tak vrytĂ˝ pod kĹŻĹľi, Ĺľe se mu vÄ›domÄ› nebo nevÄ›domÄ› snažÚ vyhovÄ›t a klikáš to podle šablonky.
Docela ÄŤasto narážĂm na fakt, Ĺľe pracuješ na novĂ© desce, ale pořád jsi ji nedokonÄŤil, jakĂ˝ krĹŻÄŤek tÄ› od toho dÄ›lĂ?
DÄ›lám teÄŹ vĂc produkce neĹľ kdy jindy, ale 99.9% je práce. Jestli si najdu zpĹŻsob, jak mezĂ nĂ prokliÄŤkovat k dotaĹľenĂ alba, tak budu mĂt desku. Radši nic neslibuju. Ale nedávno mÄ› u veÄŤeĹ™e Alvik parta donutila vyhlásit internĂ deadline – tak vám pÄ›knÄ› dÄ›kuju!
Slyšela jsem, Ĺľe na ni vÄ›tšinou zpĂváš ty sám … Chodil jsi na kurzy zpÄ›vu, tĹ™eba k Darren Whiteovi (D-Bridge)? :)
Hehe, nechodil a mÄ›l bych. Ale bavĂ mÄ› to. Těžko Ĺ™Ăct, jak se k tomu postavĂ lidi. Ale nÄ›jakĂ˝ drum & bassovĂ˝ zpĂvánky uĹľ mi vyšly na vinylu a reakce jsou dobrĂ˝.
Â
Â
S producentem Ridem spolupracujete na projektu Záblesk. VĹľdycky je to skvÄ›le propracovanĂ˝ a zábavnĂ˝, jak dlouho trvajĂ takovĂ© pĹ™Ăpravy na podcast? Je to spĂš spontánnĂ záleĹľitost, nebo nÄ›kolikadennĂ práce?
DĂky! Je to spontánnĂ, coĹľ je samozĹ™ejmÄ› synonymnĂ s „sem lĂnej si to pĹ™ipravit“, ale nám to takhle jde nejlĂp. Všechno natáčenĂ je na prvnĂ dobrou, skladby do podcastu vybĂráme na mĂstÄ› a jde o rozhodnutĂ v řádu vteĹ™in. Trochu práce je potom s postprodukcĂ a editacĂ. Ale hlavnĂ je právÄ› autenticita; myslĂm, Ĺľe jako jedinĂ˝ tu dÄ›láme podcast, kde snad pĹŻlku ÄŤasu prokecáme. Taky proto, Ĺľe se dlouho nevidĂme a je to pro nás pĹ™ĂleĹľitost zjistit, jak se vlastnÄ› máme, jakĂ˝ novĂ˝ bedny se objevily ve studiu, jak se vykroutĂ tahle basa, kde sem ztratil svoje falešnĂ˝ wayfarery nebo jakĂ˝ novĂ˝ brambĹŻrky v Marks & Spencer Rido objevil.
Jak vĹŻbec vnĂmáš souÄŤasnou ÄŤeskou dnb scĂ©nu? StojĂ nÄ›kdo za zmĂnku?
V tuhle chvĂli urÄŤitÄ› Rido, potom v Praze usazenej AmeriÄŤan Hybris. Z tÄ›ch „novÄ›jšĂch“ tĹ™eba skvÄ›lej Peejay nebo Danoo. Ale ještÄ› velká spousta dalšĂch, doporuÄŤuju podcast, snaĹľĂme se hrát lidi od nás.
Všimla jsem si, Ĺľe jako Juanita Juarez teÄŹ ÄŤasto pracuješ na rĹŻznĂ˝ch remixech … Podle ÄŤeho si vybĂráš ty, kterĂ© zremixuješ? Jak jsi tĹ™eba pĹ™išel k Republic of Two?
KvĹŻli práci právÄ› remixy spĂš vytrvale odmĂtám, ale Republic of Two jsou dobřà a taky se dobĹ™e remixujou! Kluci mi zavolali a já to tam nasázel. Mám pocit, Ĺľe chystajĂ celĂ˝ remixovĂ˝ album, vĂc vám urÄŤitÄ› povĂ zavÄŤas sami.
VĂm, Ĺľe rád bÄ›háš, respektive uĹľ se z tebe stal profĂk. Co si pouštĂš v Mp3 k rannĂmu bÄ›hu? :)
Najdu přehrávač a dám ti vědět přesně. Je tam: Alix perez, Casiokids, Frankmusik, Prince of Tennis (www.pot.cz - doporučuju!), The Errors, Brookes Brothers, Brooklyn, Calibre, Rido, Two Door Cinema Club, Miami Horror, Dizzee Rascal, Zinc, Milosh, Penguin Prison, Herve, Lykke Li, Metronomy, Com Truise, Fm Attack, Noisia, Housse de Racket, Yeasayer, Mark Ronson, Bat for Lashes, Crookers, Zero T, Washed Out, novej Floex, remixy od RAC, Kasabian...
ProfĂk nejsem, ale bÄ›hám celkem dost. DoporuÄŤuju všem začáteÄŤnĂkĹŻm i vybÄ›hanĂ˝m trĂ©ninky Nike, nemusĂte se bát nÄ›jakĂ˝ soutěživĂ˝ nálady. KouknÄ›te na www.nikerunprague.cz
Děkuju moc za rozhovor!
DĂky!
autor: mamba
foto: archiv
Novinky i staršà věci Lukáše aka Brooklyna si můžete poslechnou na odkazech:
www.discogs.com/artist/Brooklyn
www.facebook.com/juarezjuanita