ROZHOVOR
Underworld: "Mysleli jsme, že to nepřežijeme..."
TĹ™i desetiletĂ uplynula od doby, co se Karl Hyde a Rick Smith potkali na studentskĂ© brigádÄ› kdesi v malĂ© cardiffskĂ© restauraci. Za pár let uĹľ diktovali zvuk celĂ© elektronickĂ© scĂ©nÄ›. Ani dnes po osmi studiovĂ˝ch albech, bezpoÄŤtu ĹľivákĹŻ a nÄ›kolika filmovĂ˝ch soundtracĂch neztrácejĂ nic ze svĂ©ho nadšenĂ a těšà se, aĹľ ÄŤeskĂ©mu publiku pĹ™edvedou, Ĺľe na to stále ještÄ› majĂ. O tom, jakĂ© byly začátky hudebnĂ tvorby, proÄŤ k sobÄ› pĹ™izvali Darrena Emersona, co je poselstvĂm skladby Born Slippy a kdy o vlásek unikli smrti, nám s vstĹ™ĂcnostĂ a smĂchem za kaĹľdou vÄ›tou povĂdal Karl, zpÄ›vák a polovina tĂ©to legendárnĂ dvojice.
PĹ™ed tĂ˝dnem jsi mÄ›l narozeniny, tedy všechno nejlepšĂ! Jaká byla oslava?
DĂky! To bych neÄŤekal. (smĂch) Oslavoval jsem pracĂ samozĹ™ejmÄ›.
TakĹľe hudbou a zpÄ›vem pĹ™edevšĂm?
PĹ™esnÄ›. Tahle práce nikdy nenĂ kompletnĂ.
A to je správnÄ›. Ovšem bez urážky jsi teÄŹ stejnÄ› starĂ˝ jako moji rodiÄŤe. SpoleÄŤnÄ› s Rickem Smithem jste na scĂ©nÄ› dlouhĂ© tĹ™i dekády. ZajĂmalo by mÄ›, co si myslĂš o hudebnĂm vkusu dnešnĂ mládeĹľe. Jestli sis nÄ›kdy Ĺ™Ăkal: "Co to sakra poslouchajĂ?"
Tak moc jsem starĂ˝? To je hrĹŻza. (obrovskĂ˝ smĂch) Ale ne, rozhodnÄ› si neĹ™Ăkám, Ĺľe by dnešnĂ dÄ›ti poslouchaly nÄ›co špatnĂ©ho. SpĂš si myslĂm, Ĺľe je to fantastickĂ©. Jde o to, Ĺľe kdyĹľ se vážnÄ› zajĂmáš o hudbu a miluješ ji, musĂš bĂ˝t neustále pĹ™ĂstupnĂ˝ a hladovĂ˝ po novĂ˝ch vÄ›cech. Podle mÄ› je nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ, pohybovat se mezi hudbou napsanou v minulosti a souÄŤasnostĂ. SamozĹ™ejmÄ› se ti nemĹŻĹľe lĂbit všechno, ale hlad a touha jsou asi nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ.
VrátĂm se v ÄŤase. Jsme nÄ›kde na pĹ™elomu sedmdesátĂ˝ch a osmdesátĂ˝ch let. S Rickem zakládáte skupinu nazvanou Freur…
(smÄ›je se) To uĹľ je tak strašnÄ› dávno... Ale rád na to vzpomĂnám. Byli jsme mladĂ a dÄ›lali, co nás bavilo. NÄ›komu to dneska mĹŻĹľe pĹ™ijĂt srandovnĂ, kdyĹľ si vezme, co dÄ›láme za hudbu jako Underworld, ale patřà to k našà historii. Pak najednou došlo k masivnĂmu pokroku v technologiĂch. ElektronickĂ© nástroje najednou nebyly tak pĹ™Ăliš drahĂ© a tĂm se nám otevĹ™ely novĂ© moĹľnosti. Obdivovali jsme kapely jako Kraftwerk ÄŤi Can. SnaĹľili se je trochu napodobit. A tak se dostali na vĂce elektronickou plochu. Jednou se nás nÄ›kdo ptal, jestli jsme tĹ™eba neuvaĹľovali o pĹ™edÄ›lávkách vÄ›cĂ z Ă©ry osmdesátĂ˝ch let a musĂm Ĺ™Ăct, Ĺľe radši ne. Je to dobrá zkušenost, spousta chyb a spousta vÄ›cĂ dÄ›lanĂ˝ch v dobrĂ© vĹŻli. A tak by to mÄ›lo zĹŻstat.
Já si tedy vĹŻbec nemyslĂm, Ĺľe by Freur byla srandovnĂ záleĹľitost. Ten zvuk naprosto odpovĂdá dobÄ›... Ale zpÄ›t do souÄŤasnosti. V zářà jste vydali novĂ© album s názvem Barking. Z ÄŤeho ten název pocházĂ?
To je podle Barkingu v Essexu odkud pocházĂm, ale v angliÄŤtinÄ› to má spoustu rĹŻznĂ˝ch vĂ˝znamĹŻ. NapĹ™Ăklad ve slangu se to pouĹľĂvá jako vĂ˝raz pro "šĂlenĂ˝" nebo "ujetĂ˝". Pak tu máš vĂ˝znam v podobÄ› psĂho štÄ›kotu a zobrazenĂ psa v mĂ˝ch textech. Má to opravdu hodnÄ› moc podob.
Všimla jsem si právÄ›, Ĺľe ve skladbÄ› Always Loved a Film se objevuje verš "The sound of a barking dog on a loop". Tak mÄ› zajĂmá, co si myslĂš o pĹ™ĂslovĂ: "Pes, kterĂ˝ štÄ›ká, nekouše"?
No tak zrovna nedávno jsem šel na procházku a potkal jsem chlapeÄŤka s takovĂ˝m malĂ˝m psem, kterĂ˝ štÄ›kal opravdu hodnÄ› a kousal ještÄ› vĂc, takĹľe tohle urÄŤitÄ› neplatĂ! (smĂch)
Mám podobnou zkušenost. Mimochodem myslela jsem, že jsi z Worcesteru.
To je pravda, narodil jsem se tam, ale uĹľ dlouho jsem tam nebyl. Je to tak, Ĺľe mĹŻj duchovnĂ domov je v Essexu. PĹ™ipadám si, Ĺľe sem patĹ™Ăm. O Worcesteru mĹŻĹľu Ĺ™Ăct to, Ĺľe je to pÄ›knĂ© mĂsto s hezkou Ĺ™ekou a okolĂm, ale to je asi tak všechno. Jako dĂtÄ› jsem vyrĹŻstal v Birminghamu uprostĹ™ed mÄ›sta, coĹľ je hodnÄ› industriálnĂ prostĹ™edĂ, ale mnÄ› se to lĂbilo. NavĂc tam byl skvÄ›lĂ˝ kulturnĂ Ĺľivot, spousta klubĹŻ a dobrĂ˝ch kapel, silná hudebnĂ scĂ©na. To mi sedÄ›lo daleko vĂce.
Na novém albu se objevuje spousta kooperacàs opravdu známými jmény jako Paul van Dyk, Dubfire nebo třeba High Contrast, se kterým jste udělali velmi úspěšný singl Scribble.
Ano. VĂc jak dvacet let je naše hudba remixována nejrĹŻznÄ›jšĂmi producenty a samozĹ™ejmÄ› z toho ÄŤerpáme velmi mnoho inspirace. VĹľdycky jsme byli nadšenĂ z jinĂ© interpretace našà vlastnĂ hudby, ale tĂ©Ĺľ jsme byli frustrováni z toho, Ĺľe se s tÄ›mito lidmi nikdy nedostaneme do studia. TudĂĹľ jsme se rozhodli, Ĺľe na novĂ©m albu to bude jinak. UĹľ ne pouhĂ© remixy, ale řádná spolupráce. PodstatnĂ© je i to, Ĺľe se snaĹľĂme soustĹ™edit i na mladšà talenty. ÄŚĂm dĂ©le na scĂ©nÄ› funguješ, tĂm snazšà je ztratit kontakt s takovĂ˝m tĂm mladickĂ˝m nadšenĂm, kterĂ© je podle mÄ› velmi dĹŻleĹľitĂ©.
Jasně, mládà vždycky přinese čerstvý vzduch...
PĹ™esnÄ› tak. I proto se k nám tehdy pĹ™idal Darren Emerson. V pouhĂ˝ch devatenácti letech mÄ›l energie a nápadĹŻ na rozdávánĂ, coĹľ nám pomohlo zase se pohnout novĂ˝m a urÄŤitÄ› i správnĂ˝m smÄ›rem.
S Darrenem to bylo hodnÄ› taneÄŤnĂ obdobĂ. Mám pocit, Ĺľe se novou deskou tak nÄ›jak vracĂte k tomuto duchu.
To je pravda. UrÄŤitÄ› to je návrat k taneÄŤnĂ hudbÄ›. Naše pĹ™edchozĂ alba byla hodnÄ› ovlivnÄ›na pracĂ na nÄ›kolika filmovĂ˝ch záleĹľitostech, která pĹ™edcházela jejich vydánĂ. KdyĹľ jsme pracovali na našem poslednĂm albu, byli jsme stále nÄ›kde na cestách a pĹ™emýšleli, jak posunout naši liveshow, aby byla zábavnÄ›jšĂ. SamozĹ™ejmÄ› jsme potĹ™ebovali novĂ˝ materiál, kterĂ˝ by fungoval jak na koncertu, tak na taneÄŤnĂm parketu. TudĂĹľ jsme se opÄ›t vydali tĂmto smÄ›rem.
To chápu. Mimochodem jsem vidÄ›la videoklip k právÄ› zmĂnÄ›nĂ©mu singlu Scribble. Vypadá to, jako byste se na obyÄŤejnĂ© cestÄ› autem rozhodli jen tak si natoÄŤit k pĂsniÄŤce video…
Jo, to byla velká sranda. Jeli jsme autem s našĂm reĹľisĂ©rem. Dal mi kameru a Ĺ™ekl: "Chci to video udÄ›lat teÄŹ hned!" (smĂch) Miluju spontánnĂ vÄ›ci. VĹľdycky mÄ› bavĂ dÄ›lat vÄ›ci právÄ› tehdy, kdyĹľ mÄ› napadnou a vĂc si to nerozmýšlet. Je to taky urÄŤitĂ˝ zdroj inspirace.
Však vypadáš v tom klipu šťastně. Kam jste vůbec jeli?
To je jasná vÄ›c. VĹľdyĹĄ je to tak veselá hudba! Jeli jsme zrovna z LondĂ˝na do Brightonu, kde jsem koncertoval s Brianem Enem. NenĂ to právÄ› cesta na deset minut, tak jsme se takhle pÄ›knÄ› zabavili natáčenĂm videoklipu.
KdyĹľ zmiĹuješ Briana, takĂ© jste dost spolupracovali, Ĺľe?
S Brianem jsme toho udÄ›lali opravdu hodnÄ›. NapĹ™Ăklad projekt Pure Scienus pĹ™ed pár lety, kterĂ˝ zahrnoval nÄ›kolik pĹ™edstavenĂ ĹľivĂ© hudby, kterĂ© od sebe byly rozdÄ›lenĂ© urÄŤitĂ˝m ÄŤasovĂ˝m intervalem. CelĂ© se to odehrávalo ve slavnĂ© OpeĹ™e v Sydney. Jinak jsme spolupracovali na spoustÄ› rĹŻznĂ˝ch trackĹŻ a dalšà urÄŤitÄ› pĹ™ijdou.
VrátĂm se ještÄ› k videoklipĹŻm. UĹľ jsem tu zmiĹovala track Always Loved a Film, v jehoĹľ videu se objevuje partiÄŤka pĹ™estárlĂ˝ch skejťákĹŻ dÄ›lajĂcĂch trochu bordel. Vy jste fanoušci tohoto sportu?
To byla hodnÄ› veselá vÄ›c. Ti chlápci byli vážnÄ› skejťáci a celĂ© mi to pĹ™išlo hodnÄ› zábavnĂ©. JezdĂcĂ staĹ™Ăci. Co se mÄ› týče, skejt se mi vĹľdycky lĂbil, ale bohuĹľel to spadá do tÄ›ch aktivit, kterĂ© mi zĹŻstanou zapovÄ›zenĂ© tak, jako tĹ™eba lyĹľovánĂ, protoĹľe jsem si jednou zranil nohu, kdyĹľ jsem tancoval. TakĹľe moje pojišťovna nenĂ pĹ™Ăliš kamarádská a zaÄŤala mi zakazovat dÄ›lat nejrĹŻznÄ›jšà vÄ›ci. (smĂch)
Tak to asi nemĹŻĹľeš moc aktivnÄ› odpoÄŤĂvat, kdyĹľ zrovna nedÄ›láš hudbu.
AktivnÄ› sleduju fotbal. (smĂch) V televizi nebo na stadionu. To mÄ› fakt bavĂ.
Od videoklipĹŻ k filmu. ZásadnĂ vÄ›cĂ bylo samozĹ™ejmÄ› pouĹľitĂ skladby Born Slippy ve filmu Trainspotting Dannyho Boyla, ale máte na kontÄ› i celĂ© soundtracky, napĹ™Ăklad pro film Breaking and Entering nebo pro dalšà Boylovu vÄ›c Sunshine. Jak vaše spolupráce vĹŻbec zaÄŤala?
S Dannym jsme se setkali jiĹľ dĹ™Ăve pĹ™ed Trainspottingem, ale trochu jsme se s pouĹľitĂm pĂsnÄ› pro film zdráhali, jelikoĹľ jsme kniĹľnĂ pĹ™edlohu Irvina Welshe neÄŤetli a mÄ›li pouze kusĂ© informace z vnÄ›jšku, Ĺľe je to prošpikovanĂ© drogami, sexem a tak. To se nám samozĹ™ejmÄ› moc nelĂbilo. ĹĂkali jsme si: "Sakra, budeme ve filmu spojenĂ©m s drogami a násilĂm. To asi nenĂ dobĹ™e..." Ale nakonec nás pĹ™esvÄ›dÄŤili, Ĺľe to máme s Dannym zkusit a brzy se ukázalo, jak moc jsme se v knize zmĂ˝lili. V podstatÄ› to byl pravĂ˝ opak našà pĹ™edstavy o oslavovánĂ drog.
Ovšem ten text pĂsnÄ› je nakonec o jednom velkĂ©m tahu, kterĂ˝ konÄŤĂ kocovinou… Ale nechci odbĂhat od Dannyho.
Pro mÄ› to bylo nÄ›co jako kĹ™iÄŤenĂ o pomoc v dobÄ›, kdy jsem bojoval s alkoholem. Doufal jsem, Ĺľe to nÄ›kdo pochopĂ a zachránĂ mÄ›. Nakonec jsem musel poprosit o pomoc pĹ™Ămo, protoĹľe tohle nezafungovalo. KaĹľdopádnÄ› mÄ›li jsme obrovskou radost, Ĺľe Danny naši skladbu pouĹľil. Sám hudbu opravdu miluje. Je jednĂm z mála reĹľisĂ©rĹŻ, kteřà se o hudbu zajĂmajĂ pĹ™edem, coĹľ je skvÄ›lĂ©. Jinak jsme udÄ›lali ještÄ› nÄ›kolik celĂ˝ch filmovĂ˝ch soundtrackĹŻ, ale napĹ™Ăklad teÄŹ nedávno jsme komponovali hudbu k divadelnĂ hĹ™e Frankenstein v Royal National Theatre. ReĹľie je opÄ›t Dannyho práce. TeÄŹ v bĹ™eznu se to dokonce vysĂlalo pĹ™es National Theatre Live. Strávili jsme. (odmlÄŤĂ se) BoĹľe, ÄŤtyĹ™i mÄ›sĂce práce v divadle. Byl to velikánskĂ˝ ĂşspÄ›ch! VĹŻbec od vydánĂ desky Barking se toho stalo tolik. ÄŚlovÄ›k se cĂtĂ, jakoby od toho uplynuly roky. (smÄ›je se)
Když jsme u toho, viděl jsi film Underworld? Takové to hodně špatné fantasy?
Jo, myslĂm, Ĺľe vĂm, o co jde. Tenhle žánr zaÄŤal bĂ˝t dost populárnĂ. RozhodnÄ› mĹŻĹľeme tomuto filmu podÄ›kovat, protoĹľe nám pĹ™inášà spoustu návštÄ›vnĂkĹŻ našich vlastnĂch stránek, coĹľ nás mĹŻĹľe jenom těšit. (smĂch)
RozhodnÄ›! MyslĂm, Ĺľe vizuálnĂ stránka je pro vaši tvorbu takĂ© dĹŻleĹľitá...
To urÄŤitÄ› je. Hudba je sice vĹľdy na prvnĂm mĂstÄ›, ale já i Rick jsme byli vĹľdy tak nÄ›jak vizuálnÄ› vedeni. Oba jsme absolvovali umÄ›leckĂ© školy a já jsem vlastnÄ› pĹŻvodnĂm povolánĂm malĂĹ™. Na začátku devadesátĂ˝ch let jsme vytvoĹ™ili takovĂ˝ kolektiv skvÄ›lĂ˝ch umÄ›lcĹŻ a designerĹŻ s názvem Tomato. ZabĂ˝váme se reklamou jak televiznĂ tak tištÄ›nou, nejrĹŻznÄ›jšĂmi umÄ›leckĂ˝mi instalacemi, grafickĂ˝m designem a podobnÄ›. Jinak byla samozĹ™ejmÄ› vĹľdy dĹŻleĹľitá i vizuálnĂ stránka našich show. VĹľdyĹĄ jsme spojeni s filmovou scĂ©nou. Milujeme filmovou hudbu, milujeme ji dÄ›lat. Chceme, aby lidĂ© pĹ™i poslechu hudby vidÄ›li i obrazy, mÄ›li vĂcerozmÄ›rnĂ˝ zážitek. TakĹľe spolupracujeme s velmi talentovanĂ˝mi lidmi a snaĹľĂme se je povzbuzovat, aby dÄ›lali to, co chtÄ›jĂ, jak nejlĂ©pe umÄ›jĂ.
Na Tomato jsem se chtÄ›la zeptat. OsobnÄ› mám nejvÄ›tšà vztah k vašemu albu dubnobasswithmyheadman, jehoĹľ obal pocházĂ právÄ› z tĂ©to dĂlny…
To byl ĂşplnÄ› prvnĂ grafickĂ˝ jam, dĂky nÄ›muĹľ vznikla vizuálnĂ podoba alba. RozprostĹ™eli jsme si v našà tehdy velmi malĂ© kanceláři opravdu velkĂ˝ list papĂru, kaĹľdĂ˝ z nás si vzal fix a zaÄŤali jsme si rozvrhovat, co by kde asi mÄ›lo bĂ˝t. PĹŻvodnĂ koncept byl zamýšlenĂ˝ pro knihu Mmm…Skyscraper I Love You, coĹľ byl pak i název prvnĂho tracku. SkvÄ›lá zkušenost. Tehdy všechny taneÄŤnĂ kapely mÄ›ly obaly s takovou specifickou poÄŤĂtaÄŤovÄ› zaměřenou grafikou a my chtÄ›li bĂ˝t absolutnÄ› odlišnĂ, vĂce expresivnĂ a ráznĂ.
TakĂ© mÄ› zajĂmal ten název alba. Vše malĂ˝mi pĂsmeny spojenĂ© do jedinĂ©ho slova. ProÄŤ to?
S tĂm to bylo podobnĂ© jako s mnoha našimi dalšĂmi tituly nejrĹŻznÄ›jšĂch skladeb. VĹľdycky jsme posedávali ve studiu a koukali, co je napsáno na hĹ™betech kazet. VÄ›tšinou tam byly doÄŤasnĂ© pracovnĂ názvy ÄŤi poznámky. Rick vzal jednu pásku, na kterĂ© bylo napsáno dubmorebass a já to prostÄ› špatnÄ› pĹ™eÄŤetl. ZnÄ›lo to stejnÄ› dobĹ™e, tak uĹľ to tak zĹŻstalo.
KdyĹľ se vrátĂm k vĂ˝tvarnu, na vašich stránkách máš ukázky svĂ© malĂĹ™skĂ© práce... Co je tvá nejoblĂbenÄ›jšà technika?
Ou, wow, BoĹľe... (pauza) Co je má nejoblĂbenÄ›jšà technika? Co je má nejoblĂbenÄ›jšà technika? To je hodnÄ› zajĂmavá otázka. (odmlÄŤĂ se) HodnÄ› pouĹľĂvám tuhu, kĹ™Ădu. A pak takĂ© ohoĹ™elĂ© špalky z ohništÄ›. NapĹ™Ăklad na plážĂch si lidĂ© ÄŤasto dÄ›lajĂ oheĹ. Já pak sbĂrám zbytky a kreslĂm tĂm. Moje obrazy hodnÄ› vycházĂ z kaligrafie. ExpresivnĂ tahy štÄ›tcem a podobnÄ›. VlastnÄ› tĂm vyjadĹ™uji svoji skrytou část osobnosti, protoĹľe navrchu jsem hodnÄ› tichĂ˝ ÄŤlovÄ›k a tĂmhle odhaluji svĂ© hluÄŤnĂ© Já.
Jsem nadšená! ÄŚas nás ale tlaÄŤĂ, pĹ™esunula bych se ke koncertĹŻm. PĹ™ed pár lety jste zaĹľili nÄ›co dost nepÄ›knĂ©ho v Ĺecku…
To byla naprostá hrĹŻza. Na koncert vtrhli anarchistĂ© a zaÄŤali to tam Ĺ™ezat hlava nehlava. Rick byl tehdy hodnÄ› zranÄ›nĂ˝, mÄ›l nÄ›co s uchem. Museli ho odvĂ©zt do nemocnice v AthĂ©nách. NÄ›kolik lidĂ snad bylo i zabito. VážnÄ› jsme si mysleli, Ĺľe to nepĹ™eĹľijeme. SmutnĂ© je na tom takĂ© to, Ĺľe to nemÄ›lo nic spoleÄŤnĂ©ho s hudbou a Ĺľe se to stalo na mĂstÄ›, kam se pĹ™išli lidĂ© bavit a cĂtit se spojeni s ostatnĂmi.
Trochu se mi zvedl Ĺľaludek. To se u nás snad nemĹŻĹľe stát... Proto teÄŹ k vašemu nadcházejĂcĂmu koncertu v praĹľskĂ©m klubu SaSaZu. NenĂ to poprvĂ©, co hrajete v ÄŚeskĂ© republice. VracĂte se po dvou letech. Co mĹŻĹľeme ÄŤekat? A nechci slyšet odpověď: "PĹ™ijÄŹ a uvidĂš".
Moc se těšĂme, Ĺľe se zas vrátĂme, protoĹľe naposledy to bylo fantastickĂ©. Já to u vás miluju. PĹ™ipravte se na spoustu energie, spontaneitu, obrazy tvoĹ™enĂ© hudbou... Vaše publikum má vĹľdycky super odezvu. Budeme se snaĹľit hodnÄ› improvizovat, žádnĂ© pĹ™ehránĂ playlistu a dost. Jednoduše stoprocentnĂ zanĂcenĂ. JedinÄ› tak si to mĹŻĹľeme uĹľĂt i my sami.
Tak to se moc těšĂm! Support vám bude dÄ›lat ÄŤeská skupina Cartonnage, která spolupracovala dokonce s Mobym…
JasnÄ›, musĂm si o tom zjistit ještÄ› nÄ›co vĂc... A je to vtipnĂ©, protoĹľe Moby je mĹŻj velkĂ˝ hudebnĂ kamarád a pĂšeme si emaily snad kaĹľdĂ˝ den. Ale jsme tak nemoĹľnĂ, Ĺľe jsme se nikdy nepotkali. (smĂch)
Ani na žádnĂ©m hudebnĂm festivalu? To byste tedy mÄ›li! ÄŚas se nachĂ˝lil. MĹŻĹľeš mi Ĺ™Ăct v jednĂ© vÄ›tÄ› nÄ›jakĂ© poselstvĂ pro naše ÄŤtenáře?
Nikdy si nepĹ™estaĹte věřit!
DÄ›kuju moc. Byla radost si s tebou povĂdat a uvidĂme se na koncertÄ›.
FantastickĂ©, dĂky za podporu!
Ptala se Saiha v květnu 2011.
foto: archiv
Underworld se představà 6. července v rámci afterparty k akci Prague City Festival 2011 v klubu SaSaZu.