Jeff Mills: "Vím, že techno scénu u vás táhne Apokalypsa, bravo!"
Rozhovor s legendou techno scény Jeffem Millsem se příliš nepodobá jiným rozhovorům s DJs a producenty. Jaké názory má ten, kterého všichni respektují a považují za velkého učitele? Souhlasí také s tím, že techno je mrtvé? Čtěte a nechte se překvapit!
Ahoj Jeffe, podílíš se na rozsáhlých projektech, (Sleeper Wakes, Something In The Sky) které kombinují elektronickou hudbu s dalšími formami umění jako je třeba film, grafika a klasická hudba. Co z toho vlastně je a co není techno?Především nejsem přesvědčen, že všechny nápady, jak můžeme nakládat s "Techno Music", už se tu objevily. V mé mysli je tento žánr stále nový, čehož důkazem může být i to, že všichni jeho "zakládající členové" jsou stále naživu a aktivní, stále přispívají novými díly. Není nejmenší důvod věřit něčemu takovému, že techno získalo pevné obrysy a že všichni producenti už se dostali do situace, kdy už nemohou objevit a říct více. Jediné, co se nám nemusí líbit, je množství času, které máme k dispozici, abychom své myšlenky vyjádřili, takže vzniká nutnost udělat každou party a každý dvanáctipalec na vinylu či CD něčím speciálním, neopakovatelným, zapamatovatelným.
Co si myslíš o tom, jak někteří tvrdí, že "klasické techno" je mrtvé?Klasické techno? Vždycky jsem si myslel, že techno hudba je až příliš pokroková na to, aby se o ni většina lidí mohla zajímat. Myšlenka "muziky bez hranic a omezení" nesedí příliš dobře lidem, kteří raději poslouchají pořád dokola ty stejné věci. Pro mě osobně je současný pohyb techna, stejně jako světa, ve kterém žijeme, stále rozpínavý. A mám pocit, že jakýkoliv konzervatismus jde přesně proti tomuto pohybu.
Myslíš, že je možné vytvořit přelomovou techno desku bez podobných uměleckých přesahů, jak bylo řečeno výše? Co třeba způsob ála Sandwell District, anonymní labely s ručně kopírovanými promo materiály a podobně?Každý label a všichni umělci mají různé způsoby komunikace se svým publikem. Není to průmysl, kde se lze akademicky za pomoci instruktorů naučit prodávat své myšlenky. Každý si musí vytvořit vlastní pravidla. Co funguje u jednoho, nemusí nutně fungovat u někoho dalšího. Všechno se děje metodou pokusu a omylu. Žijeme ve věku, kdy definice "přelomová techno deska" zní hodně sugestivně, snad až pohádkově.
V Česku tě lidé většinou znají díky dílům jako Art Of Connecting, Purpose Maker a labelu Axis, takže zřejmě očekávají něco tvrdšího a rychlejšího, jako "ze starých časů". Jaký ale bude tvůj zvuk? Tak to nevím – zatím jsem si to ještě nepředstavoval. Techno hudba tady žije už asi třicet let. A jestli dosud pořád existují lidé, kteří nejsou schopni akceptovat, že techno nejsou jen tvrdé ubíjející rytmy, není k tomu z mé strany opravdu moc co dodat. Konstatní síla v muzice je fajn, ale je přece jenom lepší, když vždy existuje důvod hrát ještě tvrději. Hrát tvrdě jen pro uspokojení lidí není zrovna to, co by mě právě teď zajímalo.