Notice: Memcache::connect(): Server 127.0.0.1 (tcp 11211, udp 0) failed with: SpojenĂ­ odmĂ­tnuto (111) in /home/techno/public_html/app/app_controller.php on line 51

Warning: Memcache::connect(): Can't connect to 127.0.0.1:11211, SpojenĂ­ odmĂ­tnuto (111) in /home/techno/public_html/app/app_controller.php on line 51
Článek: Technický report ze Svojšic | techno.cz (party, fotky, house, trance, techno)
 
 

REPORT

 

Technický report ze Svojšic

Ke Svojšicím se vracíme asi už úplně naposledy. Vzhledem k nezvykle vystavěnému line-upu jsme usoudili, že by mohlo být zajímavé popsat jakým způsobem měli aktéři své live-acty pochystány. O report jsme proto tentokrát poprosili opravdového odborníka. Jirka Paška se (coby Ecson Waldes) produkováním hudby živí a jeho článek se hemží odbornými výrazy, ale my přesto věříme, že bude zajímavý i pro laiky.

 

Techno.cz mne požádalo o technickej report ze Svojšic, kde se hlavní techno stage měla hemžit live-acty. Docela jsem se těšil. ..mno, ale na místě jsem pak rozpačitě přešlapoval - technickej report, od slova technika, ve Svojšicíc tvrdě narazil - v podstatě žádná hudební technika se neobjevila, jen pár "kancealářskejch" notebooků se softem Ableton, kterej byly srdcem každýho z live-actů.

O čem psát? Vždyť to bude nuda, zoufal jsem a tiše jsem si vzpomínál na můj report z Underworld, kterej byl plnej skvělý hudební techniky a pro mne jako muzikanta a zvukaře plnej technicky propracovanejch vzrušujících zajímavostí.
(podrobnej report z Underworld je na mém webu: www.ecsonwaldes.com )

abletonNa pódiu se za celou dobu objevilo celkem 6 notebooků! Psát kdo má jakou myš a nebo jak velkej display bylo téměř vše co mne v ten okamžik napadlo a to beze srandy. K tomu musím ještě dodat, že nepatřím mezi nadšence kteří neustále tuningují svůj milovanej kompjůtr novejma video kartama nebo sbíráním nejnovějších verzí beztak nepotřebnýho (navíc kreknutýho) softwéru. ..nemůžu se v tomhle textu tvářit že mne dvakrát vzrušoval pohled na tyhle notebooky, já rád pořádnej harware : )

Takže: postavit hlavní čas line-upu z live-actů se mi před příjezdem jevilo jako naprosto revoluční nápad, ovšem ve výsledku prostě nebylo šťastný dát za sebe jen samý live-acty. Bylo to tak trochu, no jak to říct kulantně - fádní a místy fakt zoufale nudný. Koukat na statický postavy který nahrbený něco ťukaj do notebooku a jejichž set ve většině případů vůbec nekomunikuje s lidma, bylo skutečně nuda.

Ale na druhou stranu tyhle Dje cením, protože každej si live-act nelajzne, není dvakrát sranda připravit kvalitní set jen z vlastního materiálu. A je mi jasný že Agent+Džejár chtěli připravit něco novýho, idea to byla skvělá.

fishguard1) Matrix aka Fishguard
Dobrej zvuk. propracovaný bicí, spousta detailů. Matrix má talent a je znát že má něco za sebou. Ale mínus má ve statičnosti, na můj vkus příliš uzavřenej náboj jeho skladeb. Měl dispozice tancechtivej dav mnohem více vyždímat.
Matrix pouštěl svůj set z PC notebooku a programu Ableton (Tuhle kombinaci měli ve výsledku všichni aktéři).
Výstup z notebooku šel do TC Finaliser (půjčen od Agenta) a odtud už do procesorovýho racku zvukaře. Ableton řídil kontrolem Evolution. (hlasitosti, filtry atd.)

Equipment:
- Notebook + Ableton & plug-in Lexicon Delay (SW verze z HW oldschoolových PCM-42)
- Evolution X-session UC17


echoplex2) Echoplex
Echoplex  byl kvalitativnÄ› o nÄ›kolik tříd nad ostatnĂ­mi live-acty. Bavil mne, zĹŻstal jsem po celou dobu jeho setu nahoĹ™e na pĂłdiu a poslouchal jsem. Jeho tracky skvÄ›le pumpovaly, pevnĂ˝ bicĂ­, plnĂ˝ vejšky. Hrál našlápnutÄ› se spoustou Ĺľivejch fĂłrkĹŻ. HodnÄ› experimentoval a improvizoval, spousta ostrejch breakĹŻ a gradacĂ­. Na druhou stranu tam tÄ›ch fĂłrku a zmÄ›n nasekal tolik Ĺľe tĂ­m rozbil tok svĂ˝ho setu. Ale i pĹ™esto byl tenhle Polák jako jedinej live-act zábavnej.

Výstup z notebooku šel do Dj mix pultu Pioneer DJM-600, ve kterým prováděl většinu zvukovejch akrobací - equalisery, filtrace, flanger, delay, apod. V Abletonu, ze kterýho svůj materiál poustěl, měl připraven interní LPF filtr, kterým klasicky zavíral vejšky až k basům a připravoval si tak dav na ostrý výjezdy jedovatejch hajtek, na kterej masa vždy vděčně reaguje. Na míchání signálů měl od zvukařů půjčenej malej 24 kanálovej starej pult firmy Soundcraft - K2, ve kterým si upravoval poměry 4 stop z Abletonu. Echoplex udržoval Soundcraft v permanentním přebuzení, indikátory do červený a ručičky budíků zatlačeny do leva, šílenec.

Mistr sliboval že přiveze celý studio.. haha : ) buď je to kecka, nebo nás má za joudy. Aaaa nebo pochopil jako já, že lidi nedoceněj tuny drahý techniky která mimo to na koncertech neuvěřitelně trpí a asi proto svůj live setup totálně zjednodušil.

Equipment:
- Apple notebook + Ableton.
- DJ mix - Pioneer DJM-600
- Mix pult - Soundcraft K2 (starej pekáč,"odlehčenej od bočnic" + půjčenej od Svojšickejch zvukařů).

agent3)  Agent
AgentĹŻv set byl v duchu minimal techna, velmi statickĂ˝ho pojetĂ­. Ĺ koda byla, Ĺľe mÄ›l Bass Drumy nazvuÄŤeny jen v subbasech, takĹľe jeho set pevnÄ› nekopal jako EchoplexĹŻv. A mimoto tĂ­m, Ĺľe nejvĂ­ce energie bylo v subbasech, jeho set byl podstatnÄ› potišej neĹľ zvuk ostatnĂ­ch DJs.  VĂ­ce basĹŻ neĹľ má obecnÄ› ve vyváženosti tracku bejt totiĹľ zpĹŻsobĂ­ to, Ĺľe za pĹ™edpokladu aby signál nebyl zkreslenej, je celkovej zvuk kvĹŻli logicky vÄ›tší basovĂ˝ amplitudÄ› mĂ©nÄ› hlasitej. A jak jsem pozoroval, ve snaze docĂ­lit vÄ›tší hlasitosti, byly vĂ˝stupnĂ­ limitery aparátu i tak v klipu a indikace olizovala ÄŤervenou.

Audio výstup z PC notebooku šel do TC Electronic Finalizer (Dánskej digitální másteringovej procesor, kombinace: multiband kompresor/limiter/equaliser). Agent Ableton řídil externím kontrolerem Kenton Freek a ten byl s počítačem propojen přes midi Emagic amt4.

Equipment:
- PC notebook +  Ableton.
- Kenton Freek midi controler +  Emagic amt4 midi rozhranĂ­ pro Kenton.
- TC Finaliser


4) Fanon Flowers
Jedinej si přivez hardvérovou mašinu, teda spíš mašinku, vlastně mašinečku a to: Akai MPC-1000. Je to jeden z nejmenších sampler-sequencerů na trhu (za cca 1000,- euro). Původně jsem si myslel že si Fanton dělá srandu, když si stoup jen před tenhle malilinkej stroj a ukazoval na Agenta, že začíná. Stále jsem čekal že ještě musí vytáhnout další krámy - a on ne. Dal to fakt celý z tohodle prcka. Asi se mu nechtělo s ničím tahat, nebo viz. echoplex : )

fanonMPC-1000 je taková malá sranda do vlaku na cesty. Nicméně je to velmi chytrej stroj a interně je totožnej s větším Akai MPC-2000XL. Velký samplery Akai MPC serie jsou ve světě uctívaným kultem v hiphop scéně. Převážně starý modely Akai MPC-60 a MPC-3000. Na nich tvoří většina hiphoperů úplně vše. AKAI MPC-je kombinace Sampler+Sequencer+Drummachine. Má paměť na samply a noty (sequence) +16 dynamickejch padů. Některý modely mají možnost rozšiření o efektovou kartu a výstupy.

Fanon hrál i svý znamý tracky - pochvaloval si nejen Dj Monotype. Mě přišel moc pomalej a oproti Echoplexovi naprosto beze změn, často jsem významně zíval.. : ) Navíc měl takovej ten model, že když se dlouho nic nedělo přidal hajtku na fanondruhou dobu a "změna" byla na světě. To bylo trochu nedospělý.
V nÄ›kterejch pasážích mu v kopácĂ­ch houkalo nepříjemnejch 300 a 140 Hz,  ale jinak mÄ›l slušnej zvuk a to i pĹ™esto, Ĺľe vše hrál přímo z MPC-1000, to znamená surovej nesmĂ­chanej signál. Je logickĂ˝ Ĺľe samply mÄ›l pĹ™ipraveny tak aby nebylo zapotĹ™ebĂ­ komprese ekvalizace apod. protoĹľe to co lezlo linkovĂ˝m vĂ˝stupem ven, bylo v pořádku.

Equipment:
Akai MPC-1000


Zvuk aparátu byl na technu slušnej. Ono taky málokdy se venku zvuk nepovede. Problém se zvukem nastává až v klubech a uzavřenejch halách, kde se zvuk odráží, vrací zpět a zvukařům připravuje pořádnej ranec nesnází od nepříjemnejch frekvenčních rezonancí až po nežádoucí dozvuk. Venku se zvuk nekonfliktně vyzáří do prostoru, takže pokud není zvukař úplná lopata, nebo nemá-li nějakej problémovej aparát, zvuk by se měl s velkou pravděpodobností podařit. Na Svojšicích byl dobrej zvuk i v DnB a House stanech, což hodně cením.

JeštÄ› zmĂ­nĂ­m jednu perliÄŤku - ve 2:00 ráno vypadla na ÄŤas elektĹ™ina v ĂşplnÄ› celĂ˝m areálu Svojšic, na coĹľ mi Ĺ™ek tamnĂ­ zvukaĹ™,  Ĺľe bylo z agregátu jen jedno jištÄ›nĂ­ pro 5 rozvodnejch okruhĹŻ!!! To byl asi školáckej fĂłrek. SaÄŤilo totiĹľ aby vypadla tĹ™eba jedna lednice s IceT ÄŤajem a všude byla tma a ticho.
Ve vĂ˝padku na technu pravÄ› hrál svou druhou polovinu setu Fanton Flowers a byl docela pohotovej. Znovu "naloudoval" samply a hrál dál, aĹľ na nemalej detail - Ĺľe svĹŻj pĹ™ipravenej set pustil znovu pÄ›knÄ› od začátku..  to sem nespolk.

Moc jsem ta "lajfka" teda nepochválil.  To je pak pro mne trochu nevděčná práce, mno ale chci bejt objektivnĂ­ a nepĹ™ehlĂ­Ĺľet ÄŤi nechválit pochlebovaÄŤsky to, na co se má ukázat prstem.
Ovšem co mne velmi pĹ™ekvapilo, bylo to, Ĺľe všichni účinkujĂ­cĂ­ do anket odpovĂ­dali: Super Super Super - moĹľná se báli aby dostali zaplacĂ­no, nebo jsou uplnÄ› hluší : ) 
Znám skvÄ›lej starej aforizmus od DobrovskĂ˝ho- "Kdo si nechce hubu spálit, musĂ­ mlÄŤet, nebo chválit ... "  To sedĂ­, co : )) 

Jinak na fĂłrech, na kterejch teÄŹ navštÄ›vnĂ­ci Svojšic docela ostĹ™e negativnÄ› hodnotÄ›j techno live-acty, jsem ÄŤet ÄŤastokrát dotaz,  proÄŤ Live-acty nefungujĂ­ tak jako DJ...
Dj má svou roli nepoměřitelnÄ› jednodušší, mĹŻĹľe totiĹľ vmĹľiku pohotovÄ› mÄ›nit svĹŻj set tĂ­m, Ĺľe jen sáhne do kufru pro jeden z mnoha vinylĹŻ kterĂ˝ má sebou. Live-act je naopak odkázán jen na to, co si autor doma nebo ve studiu pĹ™ipravĂ­ za materiál (coĹľ je stěžejnĂ­ bod) a pak uĹľ je na nÄ›m, ÄŤĂ­m to obohatĂ­ přímo bÄ›hem hranĂ­. To je jako ve škole, pĹ™ipravíš se = mluvíš k vÄ›ci. NepĹ™ipravíš se a nebo na to nemáš = vaříš z vody .. : )) 

U live actĹŻ nejde o to, aby sebou ÄŤlovÄ›k na pĂłdiu vĂ˝stĹ™ednÄ› házel jako v poryvech vÄ›tru,  ale jde o to, aby jeho hudba (zvlástÄ› pak v případÄ› techna) byla rozmanitá a aby poslouchajĂ­cĂ­ klubery nutila k tanci a bavila je. Poslouchat hodinovĂ˝ statickĂ˝ stÄ›ny jako ve SvojšicĂ­ch pak ÄŤlovÄ›ka zákonitÄ› pĹ™inutĂ­ jĂ­t prozkoumat jinou stage. Proto taky house stan praskal ve švech.

Live-acty bejvaj rĹŻznĂ˝, nÄ›kterĂ˝ (coĹľ je tĹ™eba mĹŻj live-act v Ecson Waldes) prezentujĂ­ ucelenou hudebnĂ­ kompozici s  pĹ™edem nacviÄŤenĂ˝m vĂ˝vojem (zvláštÄ› u skladeb s tradiÄŤnÄ›jší formou kompozice). NÄ›kdo má live-acty naopak postaveny pĹ™evážnÄ› na Ĺľivejch improvizacĂ­ch a experimentech (například Echoplex). V případÄ› techna se neuplatňuje tradiÄŤnĂ­ hudebnĂ­ struktura a harmonie kterou alespoň zčásti dodrĹľuje napĹ™. Breakbeat ÄŤi House. Techno stojĂ­ pĹ™evážnÄ› na rytmice a pravidelnosti groovu a souÄŤasnÄ› na vĂ˝raznejch dynamickejch zmÄ›nách a pokud tohle techno postráda, návštÄ›vnĂ­k je tĂ­m odrazen a jde pryÄŤ.

Co říct závěrem. Předně že live-act nesmíte přísně srovnávat s DJ setem, jsou to dvě odlišný věci. Berte je jako jinej pohled na stejnou věc. Važte si jich, je to opravdu pracný. Live-acty přirozeně hrájí jen ti DJs kteří jsou součsně i muzikanti a umí víc než jen pustit desku. Navíc právě oni jsou ti, kdo skládají techno který, pak ostatni pouští a nechoďme daleko - právě Echoplex nebo Fanon Flowers jsou ve světě za producentskou špičku. Věřte, že se s live-acty znovu setkáte - a v tom případě všem přeji aby to byl kvalitní zážitek který si člověk vychutná.

Těm kteří se zajímají o tvorbu hudby doporučuju navštívit E-Zone - českej server o hudební technice a nahrávání, pod hlavičkou Techno.cz - získáte zde spoustu informací o tvorbě hudby všech stylů. Články a diskuzní fóra tam překypují informacemi!

U příštího reportu čau!

Ecson Waldes / Jiří Paška

www.ecsonwaldes.com

 
 
 
 

FOTOREPORTY

 
Dan
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016